Min dotter Amy!

Som ni säkert läst i tidigare inlägg så köpte jag ju en bok för inte så länge sedan. Den beskrivs såhär:Amy Winehouse behöver ingen introduktion. Som kritikerrosad artist rörde hon vid miljoner hjärtan under sitt korta men extraordinära liv. Efter hennes tragiska död i juli 2011 bestämde sig mannen som kände henne bäst, hennes pappa, för att berätta den otroliga historien om sin dotters liv. Vi får följa henne från de "busiga" första åren, via genombrottet med Frank, stjärnstatusen, det omtalade drogmissbruket, de destruktiva förhållandena till hennes död vid 27 års ålder. Genom att visa på alla delar av hennes personlighet - den personliga, den privata och den offentliga - vill han hylla sin älskade dotter en sista gång.
Alla författarroyalties från boken kommer att doneras till Amy Winehouse Foundation, en välgörenhetsorganisation som Mitch har etablerat i Amy namn. Den ska hjälpa barn och unga vuxna som hamnat i svårigheter.
I det stora hela en väldigt sorglig bok måste jag säga... Det jag inte visste innan var att när hon gick bort hade hon blivit fri drogerna och kämpade då ist med alkoholen... Intressant det där hur besatt man kan bli av en människa. Hon va sååå kär och tatuerade in Blake redan efter 1 månad. Uttalade sig innan med - ‘Class A drugs are for mugs’, att hon var emot tunga droger. Gifter sig med Blake efter ca 2 år och ett destruktivt liv tar fart. Ett djupt missbruk och man märker att under denna tid mår hon inte bra... ♥ Många av hennes låtar handlar om just Blake:
 
Hennes röst är/var så himla grym och ihop med en gitarr blir det magiskt! ♥ Man märker att hon menar varenda ord hon sjunger. Så tragiskt att en hon bara blev 27 år gammal. :(
Innan jag läste boken hade jag ingen direkt koll på Amy eller hennes musik. Jag kände igen låten Rehab men inte så mkt mer... Nu lyssnar jag på flera av hennes låtar. Hon var verkligen speciell som sångerska. :) Privat var hon verkligen ingen bra förebild när hon valde drogerna, jag säger bara det - Don´t do drugs! En bra bok som visar hur en pappa gör allt för sin dotter trots motgångar och upprepande mönster av dåligt beteende om och om igen, baksidan av kändislivet - hur media målar upp allt som egentligen inte alls är så. Kort och gott en läsvärd bok i min mening. trots att den handlar mer om hur det är att vara närstående till en missbrukare än hennes artistliv och musiken. ♥

Kommentarer
Postat av: Ellis

Hej!
Spännande med boken, vi pratade om henne häromdagen i nåt sammanhang. Kanske får se om biblioteket tar hem boken.
Hoppas allt är bra med dig!
Kram Elenor

2015-11-16 @ 21:56:56 / URL: http://ellispysselochdittadatt.blogspot.se
Postat av: Terese

sv: Jaså, det är en speciell smak så det är inte något alla tycker om, men jag skulle verkligen rekommendera att testa! För tycker man om det så är det sååå gott!
Kramis

2015-11-16 @ 23:21:25 / URL: http://tereseflinth.se
Postat av: knaperbloggen - illustratör <3

har också läst det! Den var väldigt gripande!

2015-11-17 @ 19:56:00 / URL: http://knaper.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0